Member Since: 13 Nov 2012
Location: Oosthuizen
Posts: 3
Versnellingsbak probleem en engine fault
Hoi,
Wie kan me verder helpen. Ik heb een discovery 3 met automaat. Bij snel optrekken of op de snelweg in frankrijk heuvel op rond de 2000 rpm gaat de toeren teller heen en weer en Gaat de disco trillen.
Daarnaast heb ik ook al zeker twee jaar het probleem dat heuvel op in de automaat stand de bak terugschakeld en nadat hij weer opschakeld een engine fault geeft. Moet dan stoppen motor afzetten, motor doet engine test en functioneerd dan weer tot de volgende heuvel. Landrover garage kan het probleem niet oplossen erg-kleppen zijn vervangen maar helpt niet.
Alle filters vervangen helpt ook niet.
Ik vraag me af of beide problemen iets met elkaar te maken hebben.
Wie helpt mij verder.
Bedankt
Peter
13th Nov 2012 7:35 pm
wvlenthe
Member Since: 07 Jan 2009
Location: Arnhem
Posts: 1967
Hallo Peter,
tja je hebt dit topic gevonden... zie de OP van Dickkruijt. De symptomen die jij beschrijft lijken hier wel op. Ze lijken ook op glycol besmetting in je olie. Dat geldt dus voor de judder/schudden. Die engine fault lijkt me iets anders maar er zijn wel andere meldingen van een engine fault bij heuvelop rijden hier op het forum. Maar het zou goed kunnen zijn dat e.e.a. in verbinding staat.
Mijn suggestie, voor wat die waard is, zou zijn om zo snel mogelijk je olie te laten testen op glycol. Dat kan bij een versnellingsbakkenspecialist. Daar kunnen ze je vast ook wel vertellen of ze een diagnose kunnen stellen rondom de problemen die jij hebt.
Succes en vergeet vooral niet je vorderingen hier op het forum te posten.
Gr, WiljoD3 V8 HSE Auto in Zermatt silver - driveway version gone but not forgotten, only the living room cupboard version remains
13th Nov 2012 9:31 pm
Hess
Member Since: 07 Mar 2011
Location: Highlands
Posts: 1533
Hoi Peter,
Zou zeker de raad van Wiljo opvolgen.
En ook niet te lang er mee wachten, want misschien
kan het probleem nog verholpen worden, in plaats
van het hele circus vervangen.
Laat inderdaad even weten wat de uitslag is
Groetjes,
Hess
13th Nov 2012 10:32 pm
Petervangijzel
Member Since: 13 Nov 2012
Location: Oosthuizen
Posts: 3
Hoi, bedankt voor de snelle reacties.
Ik zal volgende week inderdaad een glycol test doen en maar hopen dat het dat niet is.
Het probleem van schudden is ongeveer gestart bij 130.000 km en hij staat nu op 163.000.
Voor mijn gevoel is gelijktijdig de engine fault gestart. Vreemd is overigens wel dat als de auto lang stil heeft gestaan de enige fault sneller gebeurt dan wanneer er flink mee is gereden.
Dat doet me weer denken aan het schoonrijden van de motor.
Ik heb hem gekocht met 50.000 km en het is een super auto maar wordt wel een beetje onzeker van
Die storingen.
Ik zal reageren als ik wat weet van de glycol.
Groet peter
14th Nov 2012 1:50 pm
Petervangijzel
Member Since: 13 Nov 2012
Location: Oosthuizen
Posts: 3
Even de stand van zaken.
Glycol test gedaan met atf-glycol test kaart van IPM slolutions. Druppel warme olie op de kaart 5 min wachten en het resultaat geen glycol en olie die wel aan vervanging toe is. Kleur van de olie was lichtbruin ipv rood.
Ik ga geen riscico nemen en ga het,volgende doen:
- vervangen van de radiator
- flushen van de bak.
- en indien klacht weg is na een paar duizend km de carterplaat van de bak vervangen door een stalen waardoor je zelf vaker en vooral eenvoudiger de olie kan vervangen.
Ik hoop dat het goed gaat komen.
Groeten, peter
25th Nov 2012 4:04 pm
Discover3
Member Since: 31 Dec 2013
Location: Drenthe
Posts: 17
Hallo Allemaal,
Wat leuk om op een Engels forum Nederlandse discussies te lezen.
Even een paar ervaringen van mijn kant.
Sinds kort eigenaar van een 2007 D3 met 215.000 op de teller.
Daarvoor een D II met 280.000 op de teller bij inruil.
Bij aankoop had ik trillingen en onbalans in de auto. Deze worden nu tijdens de garantieperiode verholpen maar soms is het lastig verhelpen als je niet weet wat het probleem is. Auto is gekocht bij een LR specialist. Die kon het probleem niet vinden dus samen naar GEBA voor een second opinion. Daar twee monteurs met twee verschillende meningen. Waarschijnlijk diff achter. Olie gechecked die gerede twijfel gaf dus diff achter vervangen. Probleem grotendeels verholpen maar nog steeds lichte trilling en onbalans die voor vandaan lijkt te komen. Donderdag gaat die weer naar de garage om de diff voor en de versnellingsbak te checken. To be continued . . .
Met mijn D II ging bij 275.000 de automaat kapot. Dure offertes (3000 euro) maar uiteindelijk een revisiebak laten plaatsen door Peter De Koning in Zuid Beijerland. Is even rijden maar voor 1100 ex. reed die weer als een zonnetje. De Koning is revisie specialist voor ZF bakken, weet er super veel van en is niet duur.
31st Dec 2013 1:50 pm
dickkruijt
Member Since: 23 Mar 2011
Location: Nieuwegein
Posts: 29
Hoi,
Die trillingen voor had ik ook. Dacht dat het wat speling was in stuurkogels of zo, maar dat was dus de voorbode van de versnellingsbak ellende. Hou het dus goed in de gaten!
Succes, DickDisco 3 TDV6 HSE 2005
- Bell FBH remote controller
- RLD rock sliders
- RLD steering guard
- RLD hidden winch mount
- Faultmate extreme
- BAS remap ECU
Series III 88" p.u. De Hulk 1975 offroader
- 5 speed LT77
- Disco 1.2 transfer box
- Ltd slip diff front & rear
- rear HD axles
- roll cage
- front & rear/top winch
31st Dec 2013 2:11 pm
lordoftheflatbush
Member Since: 20 Jun 2011
Location: Amsterdam
Posts: 24
Versnellingsbak olie
Ik heb twee maanden geleden een disco3 uit 2008 gekocht met 150k op de teller. De versnellingsbak trilde een beetje. Ben naar Leeuwenkamp 4x4 in Purmerend gegaan voor een grote beurt. Op hun advies ook een versnellingsbakreiniging gedaan. Ze vertelde dat bij een normale oliewisseling er slechts 4 van de 9 liter olie vervangen wordt. Door hun behandeling gaat de complete 9 liter eruit en wordt de bak doorgespoeld. Het tesultaat tot nu toe us dat de trillingen helemaal weg zijn en ik gemiddeld 1liter per 100km lager verbruik heb. Een aanrader dus.
30th Jan 2014 9:08 pm
wvlenthe
Member Since: 07 Jan 2009
Location: Arnhem
Posts: 1967
Dat klopt, daarom wordt er ook wel een double flush of mega flush gedaan. Kost tweemaal zoveel olie (en die is niet goedkoop) maar je reinigt beter.
Heb je je olie eventueel op glycol laten testen?
Gefeliciteerd met je aankoop, welkom in het gekkenhuis!
Groeten,
WiljoD3 V8 HSE Auto in Zermatt silver - driveway version gone but not forgotten, only the living room cupboard version remains
30th Jan 2014 9:38 pm
Dan_NL
Member Since: 19 Sep 2010
Location: world
Posts: 1213
Never ending story...
Wat ik nu weer heb gehoord ... de apparaten die gebruikt worden voor de mega-flush... ...kunnen niet tegen glycol ....
Last edited by Dan_NL on 20th Sep 2014 12:58 am. Edited 1 time in total
23rd Jun 2014 5:42 pm
Dan_NL
Member Since: 19 Sep 2010
Location: world
Posts: 1213
Ik heb net mijn auto opgehaald bij GEBA. Grote beurt, APK, nieuwe raamlijstje (waren verteerd na vier Portugese zomers...), automaat flush... , rondom nieuwe schijven en blokken, wat kleine dingen.. ..en een poetsbeurt door iemand die dat al jaren doet. Vroeger poetste hij vliegtuigen in de volle zon vlieg ( ja die hele grote lijnkisten ), nu dus auto's. Ziet er als nieuw uit ! Die jongen kent al de trucjes. Gelijk foto's gemaakt, voor er weer een regenbui komt en we door de modder rijden..
Maarrr... Lees ik net hierboven over het slippen en de uiteindelijke revisie van de bak... Ik heb dus een paar jaar geleden de radiateur laten vervangen,( orgineel ), preventief. Toen de ATF laten wisselen en een nieuw filter. Bak liep als een zonnetje. Volgens de monteurs de mooist lopende en schakelende bak die ze kennen.. ... Ik heb echter de laatste maanden dat als de auto LANG heeft stilgestaan ( weekje, 10 dagen zoiets ) dat ik dan als ik de bak in D schakelde en gas gaf.. ..er dus niets gebeurde ! Kon ik tot tien tellen, daarna werkte alles weer normaal ! Geen trillingen of ellende. Wel een paar keer met de trailer erachter het idee gehad dat 'iets' het niet trok, maar wat ?!? . Ik dacht dat de TC misschien leegliep of zo, bij lang stilstaan en weer vol moest lopen voor alles weer werkte. Een terugslag klep die niet goed werkt oid.
Nu toch maar een flush laten doen, nu al 260.000Km , 80.000 na vorige ATF-wissel... Volgens de mannen kan dat glycol-in-atf-apparaat niet kloppen. Laten we het hopen...
De defecte TC ; daarbij past evident het trillen ? Want dat heeft ze nog nooit gedaan... ...lijkt wel iets met de wilevlucht, lichte trilling in stuur. Maar dat is omdat banden zijn gewisseld voor/achter (hoop ik).
20th Sep 2014 12:34 am
Discover3
Member Since: 31 Dec 2013
Location: Drenthe
Posts: 17
Geba is inderdaad een goeie tent. Niet goedkoop maar vooral die Engelse vent die er loopt, weet veel van LR's.
Als je bak gaat hemelen kun je beter je auto op transport zetten naar Peter de Koning (06-23230452) in Zuid Beijerland. Heeft ooit mijn D2 bak gereviseerd voor 1300 euro ipv de 3000 die de dealer wilde rekenen. Google maar eens op zijn naam of in div. fora dan zul je zien dat hij vaker als zeer goed en voordelig wordt beoordeeld.
20th Sep 2014 9:45 am
Dan_NL
Member Since: 19 Sep 2010
Location: world
Posts: 1213
@Discover3 . Ja, Geba is een goeie.. De man van de automaten heb ik al gezocht, maar kan geen email vinden. Kijk ik op het adres zie ik een oud dijkhuisje (Noorddijk 15 3284 LB Zuid-Beijerland.. streetview)... ..verkeerd adres ? Heeft deze Peter ook ervaring met D3 bakken ?
20th Sep 2014 12:29 pm
Discover3
Member Since: 31 Dec 2013
Location: Drenthe
Posts: 17
Ik denk niet dat hij een website heeft maar wel het volgende mailadres: pj_dekoning@Hotmail.com
Dat dijkhuisje is zijn woonadres maar hij heeft een garage in de buurt.
Hij is gespecialiseerd in alle ZF bakken van LR, Volvo en Jaguar.
Nogmaals, google zijn naam maar eens en dan zie je veel verwijzingen naar LR sites en fora waar men unaniem tevreden is over hem.
20th Sep 2014 12:55 pm
Dan_NL
Member Since: 19 Sep 2010
Location: world
Posts: 1213
@Discover 3. Net een email gestuurd aan de heer de Koning. Laat horen wat er uit komt.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum